2018. május 2., szerda

Egy festőnő élete

Egy hazánkban kevéssé ismert avantgárd festőnő, Marie Laurencin halálának 60. évfordulójára bocsátotta ki a Francia Posta a képen látható bélyegblokkot. Az 1883-ban Párizsban született képzőművész először porcelánfestőnek tanult a francia porcelánipar egyik központjában, Sevres-ben, majd későbbi tanulmányai során olajfestményekkel kísérletezett. Az 1910-es évek elejére tagja lett a párizsi avantgárd mozgalomnak, pontosabban a Section d'Or kubista festőcsoportnak, akiknek festményeit akkoriban botrányosnak tartották. Ugyanúgy, mint társai (Pablo Picasso, Francis Picabia, Jean Metzinger) ő is kiállított, sőt 1912-ben az első spanyolországi kubista kiállításon is részt vett. Ebben az időben került romantikus, de viharos kapcsolatba Guillaume Apollinaire (1880-1918) francia költővel, akivel az első világháború kezdetéig élt együtt. A háborút Spanyolországban vészelte át német férjével, de emiatt elvesztette francia állampolgárságát. Csak 1920-ban, Párizsba történő visszaköltözése után kapta ezt vissza, haláláig pedig Párizsban élt. Laurencin a húszas évektől díszlettervezőként is dolgozott, amiből jelentős vagyonra tett szert. Festményei nem klasszikusan kubisták, illetve a pasztell színek, a nők és női csoportok ábrázolásai miatt femininnek titulálják azokat. A nyíltan biszexuális Laurencin festményeit házvezetőnőjének lányára hagyta, aki árverésre bocsátotta a kollekciót. 1983-ban egy japán iparmágnás vásárolta meg a gyűjteményt, és Tokióban 1983-ban (születésének századik évfordulóján) megnyílt a Marie Laurencin Múzeum, ami a legjelentősebb európai modernista múzeum Japánban. 2013-ban a híres párizsi Marmottan Monet Múzeumban nyílt először jelentősebb kiállítás a festőnő alkotásaiból. A bal oldali bélyegen Eva Gebhard, Gourgaud báróné (1886-1959) amerikai műgyűjtő és mecénás látható spanyol selyem/csipke fejfedőben (mantilla) 1923-ból, a másik kép Kislány gitárral 1940-ből.     

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése