Az ipari forradalomnak köszönhetően a textilgyárak tömegével kezdték el gyártani a textíliákat Nagy-Britanniában. Bár sokkal olcsóbb lett a termék, ez viszont a textilfestés minőségének hanyatlását okozta, mivel a kézzel festett mintákat is felváltották a sorozatgyártással festett anyagok. William Morris (1834-1896) brit iparművész, író és költő volt az, aki újra művészeti ággá tette a textilfestészetet. Morris igazi polihisztor volt, akit többek között az újító Arts and Crafts Movement (Művészetek és Kézművesség mozgalom) nevű művészeti szerveződés egyik legjelentősebb tagjaként tartanak számon. Egyik célja az volt, hogy a haldokló textilfestészetet újjáélessze, illetve hogy megtöltse egyedi jelentéstartalommal a textíliákat. Az első bélyegre Morris egyik legismertebb munkája, az 1883-as Epertolvaj (Strawberry Thief) részlete került. Először indigóval kékre festette az anyagot, majd egy-egy részt kifehérített, majd azokat újra színezte pirossal, aztán sárgával, az egymásra nyomtatástól pedig előjött a zöld és a barna. Az Arts and Crafts az 1880-as évektől harminc évek át élte fénykorát, majd a századfordulón egyre népszerűbb szecesszió is elkezdett átvenni belőle. Az F. Steiner and Co. egy olyan vállalat volt, ami minőségi és egyedi textíliákat gyártott. A második bélyegen levő, 1906-os, stilizált tulipánokat ábrázoló textília is ilyen volt. Ekkorra már a középosztály is egyre inkább megengedhette magának a lakberendezés kiváltságát, így hatalmas érdeklődés alakult ki a viszonylag megfizethető, de szép terítőkért, függönyökért, abroszokért. A huszadik században a mintákra úgy hatottak a modernista hatások, mint más képzőművészeti irányzatokra. A cégek gyakran kértek fel neves művészeket, hogy tervezzenek mintákat. A Cresta Silks manufaktúra Paul Nasht (1889-1946), korának kiemelkedő képzőművészét kérte fel, hogy tervezzen mintákat. Az 1930-as Cseresznyéskert (Cherry Orchard) lett az egyik legnépszerűbb, és ez látható a harmadik bélyegen. A második világháború után a textilfestést újra gépekkel kezdték el végezni, de ez a tervezőket nem tántorította el attól, hogy új mintákkal és módszerekkel kísérletezzenek. A Textra Furnishing Fabrics cég Andrew Fostert (1949-) kérte fel, aki a népszerű Chevron mintával rukkolt elő 1973-ban. Ez látható a legnagyobb értékű bélyegen.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése