2017. augusztus 9., szerda

A zene mesterei

Francia zeneszerzők láthatók ezen az 1992-es, feláras bélyegsoron, amit César Franck (1822-1890), belga-német származású orgonaművész és zeneszerző indít. A romantikus zene egyik kiemelkedő alakja, akinek egyik legismertebb műve a Panis Angelicus című motetta. Őt követi Erik Satie (1866-1925), a párizsi avantgárd mozgalom egyik jeles képviselője, a minimalizmus és szürrealizmus előfutára, kinek leggyakrabban játszott alkotása a három zongoraműből álló, 1888-ban bemutatott Gymnopédies. Középen látható Florent Schmitt (1870-1958), az apacsok (ez franciául huligánt is jelentett) zenei csoport tagja, akit Arthur Honegger (1892-1955) svájci-francia zeneszerző követ. Legismertebb műve az 1923-ban bemutatott Pacific 231, aminek megírását a gőzmozdony inspirálta és ami átírta a komolyzene szabályait. Honegger a párizsi Montparnasse negyedben alkotó Les Six csoport tagja volt, úgy, mint Georges Auric (1899-1983) és Germaine Tailleferre (1892-1983), akik a következő bélyegekre kerültek. Auric nem csak komolyzenei alkotásairól, de filmzenéiről is híres: ő írta többek között a Francia hatokhoz kötődő Jean Cocteau Orpheus (1950), illetve a Moulin Rouge (1952), a Római vakáció (1953), és A Notre-Dame-i toronyőr (1956) zenéjét. A neves csoport egyetlen nő tagja volt Tailleferre, aki rendkívül termékeny zeneszerző volt, több száz a nevéhez fűződő alkotással. A dőlt betűs részekre klikkelve meghallgathatók a művek.  

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése