2019. január 10., csütörtök
Egy hajó emlékére
1912-ben kezdték el építeni az akkoriban az Osztrák-Magyar Monarchiához tartózó Fiume kikötőjében az SMS Szent István nevű csatahajót. Modern csatahajókat szeretett volna a Monarchia haditengerészete, így négyet rendeltek meg. Az egyik hajó neve után a Tegetthoff-osztályúnak nevezett hajók a legnagyobbak és legmodernebbek voltak a Monarchiában, a Szent István pedig az egyetlen volt magyar névvel. A Ganz hajógyárban elkészített, 152 méter hosszú hajót 1915 végén állították szolgálatba, de különösebb feladatot nem kapott, az Isztriai-félsziget déli felében levő Pula kikötőjében horgonyzott. 1918 júniusában döntöttek úgy, hogy bevetésre küldik: az Adriai-tenger déli felén, az Otrantói-szorosban levő tengeri blokádot kellett volna megszüntetnie. Bár a hajó fegyverzete kiemelkedő volt, de a torpedóvédelme nem volt a legkorszerűbb, így egy torpedókkal felszerelt olasz motorcsónak a közelébe került és elsüllyesztette. A betörő víz útját nem tudták megakadályozni, a hajó pedig az oldalára fordult és elsüllyedt. Mindez filmen is látható, ezzel ez lett az első világháborús csatahajó, aminek az elsüllyedését rögzítették. 89 ember életét követelte a tragédia, akik próbálták a betörő víz útját meggátolni. A hajóroncsot 1974-ben találták meg, azóta hadisír. A Szent István elsüllyedésének századik évfordulójára bocsátotta ki a képen látható bélyegblokkot a Magyar Posta. A blokk jobb felső sarkában olvasható Permuda-szigetnek a neve, aminek a közelében elsüllyedt a hajó.
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése