2021. április 7., szerda

Libegőzés, siklózás

Budapest két különleges és népszerű közlekedési eszközének évfordulója alkalmából bocsátotta ki a képen látható bélyegsort 2020-ben a Magyar Posta. Az elsőn a Zugligetből a János-hegyre vezető libegő került, amit 1970-ben adtak át. A XII. kerületben levő, drótkötélpályás felvonó 1040 méter hosszú és 262 méteres szintkülönbség van a 2 végállomása között. 1933-tól fogva terveztek ide hasonló szerkezetet, de annak ellenére, hogy az előkészületek megtörténtek, az építkezés soha nem kezdődött meg. Végül Frankó Endre (1923-2020) főhadnagy, a legendás 101. Puma vadászrepülő osztály pilótája és gépészmérnök tervei alapján álltak neki a megvalósításnak. A libegőt 1969 márciusában kezdték el megépíteni és 1970-ben át is adták. A kétszemélyes ülésekkel 12 perc alatt lehet feljutni a János-hegyre, vagy éppen a a Zugligeti úthoz. A pályán utazni a mai napig rendkívül népszerű program, a tériszonnyal küzdőknek viszont nem ajánlott. A második bélyegre egy különleges vasút, a Budavári sikló került. Széchenyi Ödön (1839-1922), Széchenyi István fia, a magyar és a török tűzoltóság megszervezője látott a siklóhoz hasonló, gőzhajtású, kötélvontatású vasutat Lyonban, amit Magyarországon is meg akart valósítani. Az ő kezdeményezésére, Wohlfahrt Henrik tervei alapján kezdték meg 1868-ban az építkezést. 1870-es átadásakor ez volt a második ilyen közlekedési eszköz Európában. A sikló azonnal hatalmas siker lett, 1873-ban másfél millió utast szállított a két, Gellért és Margit nevű kocsi. A három kabinra osztott, 24 utas szállítására alkalmas jármű azért is volt sikeres, mert jelentősen lerövidítette és felgyorsította a várba jutást, hiszen 1928-ig nem volt buszos tömegközlekedés a várba. A második világháború alatt megsérült a sikló és csak 1986-tól fogva működik újra a Szent György tér és Clark Ádám tér között. Próbáljátok ezt is ki!
 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése