2018. augusztus 6., hétfő

A repülés úttörői

A száz éve repülő embernek állít emléket ez az 1991-es bélygsor. Ezt az időpontot akkortól számítjuk, amikor Otto Lilienthal (1848-1896) német feltaláló, mérnök több évtizednyi próbálkozás után sikeres siklórepülőt tervezett, amivel 25 métert repült. Madarak repülését tanulmányozva készítette szerkezeteit, amikkel később 250 métert is megtett a levegőben. Összesen 18, fűzfaágból és textilszövetből készült gépet épített, amelyeket testsúly áthelyezéssel kormányzott. Öt évvel első sikeres repülése után, egy újabb próbálkozás közben gépét egy széllökés megdobta, ő pedig 15 méterről lezuhant és halálos gerinctörést szenvedett. 1903-ban az amerikai Wright fivérek bekerültek a történelembe, mivel elsőként építettek és teszteltek olyan levegőnél nehezebb repülőgépet (nem siklórepülőt és motorral hajtottat), amivel ténylegesen repültek. Több ország vitatja ezt a teljesítményt, de az ő eredményeiket nem rögzítették hitelesen. 1903-ban az észak-karolinai Kitty Hawkban próbálták meg sikerrel az első irányított repülést, ami 279 méternyi volt. A brazil születésű, de Franciaországban felnövő Alberto Santos-Dumont (1873-1932) volt az első, aki Európában próbált ki saját tervezésű repülőgépet. Úgy gondolta, a repülés elterjedése békét és gazdagságot fog hozni az emberek számára, de sajnos az első világháború bebizonyította, hogy a repülés harcászatra is kiváló. Zsélyi Aladár (1883-1914) repülője látható a legnagyobb értékű bélyegen. Első gépe a Zsélyi I. 1910-ben szállt fel, az első magyar tervezésű repülőként. Ebben az évben 18 km-t is repült, később pedig hivatalos pilótavizsgát tett. Az egyébként rosszul látó tervező egy repülőgép baleset sérüléseként fellépő tetanuszgyulladásban halt meg.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése