2019. június 18., kedd

A szovjet autóipar veteránjai

Valószínűleg az amerikai Packard autógyár Super Eight típusát másolták le a szovjet ZIL autógyárban, amiből a ZIS-110 született. Ami biztos, hogy Sztálinnak több ilyen amerikai autója volt, amit a negyvenes évek egyik legjobbjának tartottak, így nem meglepő, ha a szovjetek le akarták koppintani ezt a luxusautót. A baráti országok vezetői is kaptak ilyet ajándékba, például Mao Ce-tung kínai és Kim Ir Szen koreai vezetők. Sztálin halála után Nyikita Hruscsov szovjet pártfőtitkár a kabrió változatával vonult fel katonai parádékon, amilyet Ho Si Minh vietnámi és Enver albán kommunista vezetők is kaptak. Az autó gyártását tizenkét év után, 1958-ben fejezték be. A GAZ-51-es tehergépkocsit is 1946-ban kezdték el gyártani és hamarosan nagy sikert aratott. Lengyelországban, Kínában és Észak-Koreában is gyártották szovjet lincensz alapján a teherautót, ami végül a legelterjedtebb teherautó lett az ötvenes és hatvanas években. A Nyizsnyij Novgorod-i, akkor Gorkiji Autógyárban készült modellt 1975-ig gyártották. A GAZ-M-20 Pobeda (Pobjeda) nevét az orosz győzelem szóról kapta, mivel Sztálinnak ez a név tetszett. 1946-tól 1958-ig gyártották a Szovjetunióban, Lengyelországban pedig Warszawa néven gyártotta az FSO gyár 1973-ig. Magyarországon az Államvédelmi Hatóság (ÁVH) használta, így sokakban baljós emlékeket ébreszt. A második sort a ZIS-150 teherautó indítja, ami szintén népszerű teherautó volt, amit Brassóban is gyártottak. Ugyanabban a gyárban készült a ZIS-154 nevű, 34 férőhelyes autóbusz is, amiket csak 1946-1949 gyártottak. A busz csak 9,5 méter hosszú volt és egyik érdekessége, hogy az ablakokat lehúzva lehetett kinyitni. Ezt a típust továbbfejlesztették, amik sokkal népszerűbbé tették az új változatot. A képen levő bélyegsort 1976-ban bocsátották ki. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése