2020. május 5., kedd

Szovjet utasszállítók

Az Aeroflot a Szovjetunió hivatalos légitársasága volt 1923-as alapításától fogva. A képen levő, 1979-es szovjet bélyegsoron a flottájába tartozó repülőgépek láthatók. A kijevi Antonov gyárban tervezték az An-28-at, ami bár 1969-ben repült először, csak 1975-ös tömeggyártásától fogva használt az előbb említett légitársaság rövidebb belföldi utak alkalmával. A kéthajtóműves, légcsavaros repülő 17 utassal és két fős személyzettel tudott repülni. Összesen 191-et gyártottak belőle, 2015-ben még 16 volt forgalomban. A moszkvai Jakovlev tervezőirodából került ki a második bélyegre került Jak-42, aminek sorozatgyártása 1979-2002 közt folyt. Háromhajtóműves gép volt, az első szovjet utasszállító, aminek modern gázturbinás sugárhajtóműi voltak. A 100-120 utas befogadására volt képes gépek a mai napig szolgálatban vannak. Utoljára 2011 szeptember 7-én került a repülőgéptípus a hírekbe, amikor lezuhant az orosz Jaroszlavl város határában. A gépen tartózkodó 45 személyből 44 nem élte túl a légi balesetet; a gépen utazott a Lokomotyiv Jaroszlavl jégkorongcsapat összes felnőtt játékosa és edzői.  Négyhajtóműves teherszállító a második sorban levő Il-76. Az Iljusin gyárban tervezett gépet eredetileg katonai célokra szánták, de olyan sokoldalú repülőgép lett belőle, ami különböző célokra használt a mai napig. Az 1973-tól szolgálatba állított gépnek így nem csak katonai de polgári változatai is vannak, sőt tűzoltásra is használják őket. Utolsó balesete 2018-ban volt, amikor az Algériai Légierő gépe zuhant le röviddel felszállás után. A gépen tartózkodó 257 személy meghalt a repülőn. Az utolsó bélyegre egy Il-86 került, ami egy szélestörzsű, azaz kétfolyosós utasszállító, az első ilyen típusú szovjet repülőgép. 1980-1993 között gyártották, összesen 106 készült belőle a prototípusokkal együtt és 350 személyt volt képes szállítani. Nagyon megbízható repülőgépnek tartották, aminek soha nem volt halálos balesete.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése