2020. április 15., szerda

A Púpos meg a Szergej


Két klasszikus, Magyarországon évtizedekig használt dízel-villamos mozdony került erre a 2015-ös és 2016-os magyar bélyegre, ami a képen a bélyegív vonalkódjával együtt látható. Az első bélyegre a kiugró vezetőfülkéje miatt Púpos"-nak is becézett, a MÁV M40 sorozatú mozdonya került. Az ötvenes évek végétől a MÁV át akart térni a gőzmozdonyokról a sokkal korszerűbb dízelmozdonyokra, így a hatvanas évek elején megindult az új mozdonyok tervezése. A Ganz-MÁVAG üzeme 74-et gyártott a vasúti társaság részére az M40-ből 1963-70 között. A mozdony rendkívül modernnek számított, így Kubába és Egyiptomba is adtak el belőle. A 74 tonnás jármű legmagasabb engedélyezett sebessége a 100 km/h volt. A kilencvenes években kezdték el kivonni őket a forgalomból, egy része pedig ipari mozdony lett. A mai napig láthatók ezek a mozdonyok itt-ott országszerte, sőt, egy része felújításra vár, hogy aztán újra szolgálatba álljon. A második bélyegre a Szergej" becenevű, M62-es mozdony került, amit A Vorosilovgradi Dízelmozdonygyárban gyártottak 1965-74 között. A gyár akkoriban a Szovjetunióban volt, mára pedig Ukrajnában van és Luhanszki Mozdonygyár a neve. A MÁV 82 mozdonyt vásárolt belőle és bár eredetileg tehervonatokhoz vették őket, személyszállító vonatok vontatására is gyakran használták őket. Évtizedeken keresztül közlekedett ez a mozdony a Balaton északi partján. Mint az előzőnél, ennél is elkezdték a felújítást, így számos remotorizált M62-es közlekedik országszerte. Mindkét bélyeget a forgalomba állításuk ötvenedik évfordulójára adta ki a Magyar Posta.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése